p11
< music concept >
Ancient greece
Literature + music + dance = mixed art
Sound art + Song, Balle, Opera
古代ギリシャ
音芸術
Music = material + Spiritual idea
音楽 = 音響素材 + 精神的理念
By Selection + Order
Transform to be Music
( Natural sound → Musical tone )Spiritual idea
自然な音響の中から楽音が選出
Interval sound + organization + practical scale
音程 音組織 実用音階
Music tie to time
Music connects to the present
音楽は時間と結びつく
音楽の存在は現在と結びつける
tempo, continuation, rhythm
テンポ、持続、リズム
Spiritual idea
↓
musical material
↓
Sound art = Music
19c Conscious assimilation
意識同化
interpretation = perception + understanding
Total-experience
Emotions, creativity, experiences
感情、創造、体験
Arnold Schoenberg
Born: 1874, Vienna, Austria
Died: 1951, Los Angeles
Arnold Schoenberg’s first major works, Transfigured Night and Gurrelieder, were in the Late Romantic style, but his musical vocabulary gradually moved towards atonalism. After World War I, Schoenberg began developing a system of composition that caused a paradigm shift in western music, his “twelve-tone” or serial system, so called because it used a serial arrangement of all twelve tones of the western scale as the thematic basis of a composition.
Transfigured Night 清められた夜
Gurrelieder グレの歌
paradigm 認識の枠組み
調性=精神的理念を当てはめた形
pp490-491
”Because art is a cry of pain for those who experience the human, fate beings within themselves,
those who have the movement of the world inside,
the art is just a work that blows out to the outside”.
なぜなら芸術は人間の宿命をわが身の内で体験する人、世界の動きを内部に持つ人の苦痛の叫びであり、外に向かってほとばしるのはただこだまのみであって、それが芸術作品だから(1910)
現状に満足する偽善的モラルをもった市民社会、順応と適応と快適な仮象に反対し、挑戦的な真実、目覚めた感性、妥協を知らない徹底性を支持。
tonalism -1907
atonalism -1921 -47
twelve-tone -51
オクターブ内の12の音を均等に用いるために、最初にそれらの音を1回ずつ使った音列を作る。そのような音列は、12!(=479,001,600)通り作ることができる。12の音がこの順で全て現れるまではいずれの音も反復して用いてはならない
セリー音楽
1オクターヴの12の半音すべてを含む音列の操作を12音技法というが、この音列操作を持続、強度、音色といった音響事象のすべてに適用したのがトータル・セリエリズムである。総音列主義とも呼ばれる。O・メシアンが《音価と強度のモード》(1949)で始めたトータル・セリエリズムは、50年代初めにダルムシュタット夏期現代音楽講習会に登場したL・ノーノ、P・ブーレーズ、K・シュトックハウゼン、B・マデルナらによって前衛音楽界に浸透した。アメリカではM・バビット、E・カーターらがヨーロッパの伝統の延長線上で12音技法やトータル・セリエリズムを受容し、実験音楽とは異なるアカデミックなアメリカ現代音楽シーンを築いた。こうしたある種のオートマティスムによる作曲技法が興った背景には、あらゆる芸術はそれ自体の内的な法則に従って進むというモダニズムの芸術観が反映されている。
Twelve-tone technique orders the twelve notes of the chromatic scale, forming a row or series and providing a unifying basis for a composition's melody, harmony, structural progressions, and variations. Other types of serialism also work with sets, collections of objects, but not necessarily with fixed-order series, and extend the technique to other musical dimensions (often called "parameters"), such as duration, dynamics, and timbre.
The idea of serialism is also applied in various ways in the visual arts, design, and architecture, and the musical concept has also been adapted in literature.
Integral serialism or total serialism is the use of series for aspects such as duration, dynamics, and register as well as pitch.
Composers such as Arnold Schoenberg, Anton Webern, Alban Berg, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez, Luigi Nono, Milton Babbitt, Elisabeth Lutyens, Henri Pousseur, Charles Wuorinen and Jean Barraqué used serial techniques of one sort or another in most of their music. Other composers such as Béla Bartók, Luciano Berio, Benjamin Britten, John Cage, Aaron Copland, Ernst Krenek, Gyorgy Ligeti, Olivier Messiaen, Arvo Pärt, Walter Piston, Ned Rorem, Alfred Schnittke, Ruth Crawford Seeger, Dmitri Shostakovich, and Igor Stravinsky used serialism only in some of their compositions or only in some sections of pieces, as did some jazz composers, such as Bill Evans, Yusef Lateef, and Bill Smith.
SCHOENBERG
Born: 1874, Vienna, Austria
Died: 1951, Los Angeles
Transfigured Night (Verklärte Nacht)1917; rev. 1943
1899, arr. for string orchestra
月夜に男と女がいる。女は告白する。「私のお腹には赤ちゃんがいるが、それはあなたの子ではありません」
男は苦悩するが、やがて「その子は私たちの子として育てようではないか」と女を赦す。
fin de siècle Vienna
フォン・デュ・シエクル ビエナ 世紀の終わりウィーン
Richard Dehmel
Weib und Welt 女性と世界
ヴァイブ ウント ヴェルト
Brahms 1833-1897
Wagner 1813-1883
Verklärte Nacht 変貌した夜
ビャクリャハトナハト
ABACA structure
A= a narrator describes two people walking
B= a woman informing a man that she is pregnant (by another man)
C= the man’s response
The poem does this by raising the two protagonists to a higher level of humanity, indeed to a greater unity based upon the sympathy and compassionate understanding.
interpenetration
vice versa
The Quatuor Ebène plays Schoenberg's Verklärte Nacht
10/17
Los Angeles Philharmonic
Gustavo Dudamel conductor
Golda Schultz soprano
SCHOENBERG
Transfigured Night (Verklärte Nacht)1917; rev. 1943
1899, arr. for string orchestra
STRAUSS
Four Last Songs
STRAUSS
Death and Transfiguration
No comments
Post a Comment