Yohei's first attendance of LA Phil 21-22

Arnold Schoenberg 1910


Yoheiabe 9/2021

Picasso 1907 Les Demoiselles d'Avignon


p11

< music concept >

Ancient greece

Literature + music + dance = mixed art

Sound art + Song, Balle, Opera


古代ギリシャ

音芸術


Music = material + Spiritual idea

音楽 = 音響素材 + 精神的理念


By Selection + Order

Transform to be Music


( Natural sound → Musical tone )Spiritual idea

自然な音響の中から楽音が選出



Interval sound + organization + practical scale 

音程 音組織 実用音階



Music tie to time

Music connects to the present


音楽は時間と結びつく

音楽の存在は現在と結びつける


tempo, continuation, rhythm

テンポ、持続、リズム



Spiritual idea

    ↓

musical material 

    ↓

Sound art = Music


19c Conscious assimilation

意識同化




interpretation = perception + understanding

Total-experience 


Emotions, creativity, experiences

感情、創造、体験



Arnold Schoenberg

Born: 1874, Vienna, Austria

Died: 1951, Los Angeles


Arnold Schoenberg’s first major works, Transfigured Night and Gurrelieder, were in the Late Romantic style, but his musical vocabulary gradually moved towards atonalism. After World War I, Schoenberg began developing a system of composition that caused a paradigm shift in western music, his “twelve-tone” or serial system, so called because it used a serial arrangement of all twelve tones of the western scale as the thematic basis of a composition.


Transfigured Night 清められた夜

Gurrelieder グレの歌

atonalism

paradigm 認識の枠組み


調性=精神的理念を当てはめた形


pp490-491

”Because art is a cry of pain for those who experience the human, fate beings within themselves, 

those who have the movement of the world inside, 

the art is just a work that blows out to the outside”.


なぜなら芸術は人間の宿命をわが身の内で体験する人、世界の動きを内部に持つ人の苦痛の叫びであり、外に向かってほとばしるのはただこだまのみであって、それが芸術作品だから(1910)


現状に満足する偽善的モラルをもった市民社会、順応と適応と快適な仮象に反対し、挑戦的な真実、目覚めた感性、妥協を知らない徹底性を支持。


tonalism -1907

atonalism -1921 -47

twelve-tone  -51




オクターブ内の12の音を均等に用いるために、最初にそれらの音を1回ずつ使った音列を作る。そのような音列は、12!(=479,001,600)通り作ることができる。12の音がこの順で全て現れるまではいずれの音も反復して用いてはならない


セリー音楽

1オクターヴの12の半音すべてを含む音列の操作を12音技法というが、この音列操作を持続、強度、音色といった音響事象のすべてに適用したのがトータル・セリエリズムである。総音列主義とも呼ばれる。O・メシアンが《音価と強度のモード》(1949)で始めたトータル・セリエリズムは、50年代初めにダルムシュタット夏期現代音楽講習会に登場したL・ノーノ、P・ブーレーズ、K・シュトックハウゼン、B・マデルナらによって前衛音楽界に浸透した。アメリカではM・バビット、E・カーターらがヨーロッパの伝統の延長線上で12音技法やトータル・セリエリズムを受容し、実験音楽とは異なるアカデミックなアメリカ現代音楽シーンを築いた。こうしたある種のオートマティスムによる作曲技法が興った背景には、あらゆる芸術はそれ自体の内的な法則に従って進むというモダニズムの芸術観が反映されている。


Twelve-tone technique orders the twelve notes of the chromatic scale, forming a row or series and providing a unifying basis for a composition's melody, harmony, structural progressions, and variations. Other types of serialism also work with sets, collections of objects, but not necessarily with fixed-order series, and extend the technique to other musical dimensions (often called "parameters"), such as duration, dynamics, and timbre.


The idea of serialism is also applied in various ways in the visual arts, design, and architecture, and the musical concept has also been adapted in literature.


Integral serialism or total serialism is the use of series for aspects such as duration, dynamics, and register as well as pitch. 


Composers such as Arnold Schoenberg, Anton Webern, Alban Berg, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez, Luigi Nono, Milton Babbitt, Elisabeth Lutyens, Henri Pousseur, Charles Wuorinen and Jean Barraqué used serial techniques of one sort or another in most of their music. Other composers such as Béla Bartók, Luciano Berio, Benjamin Britten, John Cage, Aaron Copland, Ernst Krenek, Gyorgy Ligeti, Olivier Messiaen, Arvo Pärt, Walter Piston, Ned Rorem, Alfred Schnittke, Ruth Crawford Seeger, Dmitri Shostakovich, and Igor Stravinsky used serialism only in some of their compositions or only in some sections of pieces, as did some jazz composers, such as Bill Evans, Yusef Lateef, and Bill Smith.



SCHOENBERG

Born: 1874, Vienna, Austria

Died: 1951, Los Angeles


Transfigured Night (Verklärte Nacht)1917; rev. 1943

                1899, arr. for string orchestra


月夜に男と女がいる。女は告白する。「私のお腹には赤ちゃんがいるが、それはあなたの子ではありません」

男は苦悩するが、やがて「その子は私たちの子として育てようではないか」と女を赦す。


fin de siècle Vienna

フォン・デュ・シエクル ビエナ 世紀の終わりウィーン


Richard Dehmel

Weib und Welt 女性と世界

ヴァイブ ウント ヴェルト


Brahms 1833-1897

Wagner 1813-1883


Verklärte Nacht 変貌した夜

ビャクリャハトナハト


ABACA structure

A= a narrator describes two people walking

B= a woman informing a man that she is pregnant (by another man)

C= the man’s response


The poem does this by raising the two protagonists to a higher level of humanity, indeed to a greater unity based upon the sympathy and compassionate understanding.


interpenetration

vice versa


The Quatuor Ebène plays Schoenberg's Verklärte Nacht



10/17

Los Angeles Philharmonic

Gustavo Dudamel conductor

Golda Schultz soprano


Schedule


SCHOENBERG

Transfigured Night (Verklärte Nacht)1917; rev. 1943

                1899, arr. for string orchestra

STRAUSS

Four Last Songs


STRAUSS

Death and Transfiguration





LAのようへいくんとシェーンベルクについて話したのでぜひ聞いてください。

No comments

Post a Comment

© Classicasobi
Maira Gall