LA Phil-Mälkki and Rana, Mystic Quest - Saariaho, Tchaikovsky, and Scriabin

Link

Kaija Saariaho, 1952, Helsinki


At IRCAM (Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique), Saariaho developed techniques of computer-assisted composition and acquired fluency in working on tape and with live electronics. 


IRCAM-イルカム

フランス国立音響音楽研究所

ジョルジュ・ポンピドゥーの指導の下ピエール・ブーレーズによって組織され、1977年に設立


Centre Pompidou

ポンピドゥー・センター


いかめしい文化施設のイメージを破壊したかった。これは芸術と人間のこの上なく自由な関係の夢であり、同時にまた、街の息吹が感じられる場-レンゾ・ピアノ



The detailed notation using harmonics, microtonaly and detailed continuum of sound extending from pure tone to unpitched noise-Graal Théâtre for violin and orchestra (1994)


ハーモニクス、マイクロトナリー、純音からピッチのないノイズまでの詳細な音の連続性を使用した詳細な表記



Vista (U.S. premiere, LA Phil commission with generous support from Carol Grigor and the Esa-Pekka Salonen Commissions Fund)


Composed: 2019


About this Piece

My next piece was to be an orchestra piece for Susanna.


When driving after the last concert from Los Angeles to San Diego for a few days, I was filled with joy after beautiful performances and enjoying the scenery on my right during the ride. We stopped every now and then to admire the view, and later I realized that most places were called vistas.

ロサンゼルスからサンディエゴへの最後のコンサートの後に数日間運転したとき、私は美しいパフォーマンスと乗車中の右側の景色を楽しんだ後、喜びに満ちていた。私たちは時々立ち止まって景色を眺めましたが、後でほとんどの場所が眺望と呼ばれていることに気づいた。


The score has two movements: “Horizons” and “Targets.” 

「地平線」と「ターゲット」の2つの動き


I also wanted to challenge myself and deliberately left out some of my signature instruments in an orchestral context, namely harp, piano, and celesta. I also chose varied colors for the triple woodwind section and wanted to give them a larger place than usual.

オーケストラの文脈で私の署名楽器のいくつか、すなわちハープ、ピアノ、チェレスタを意図的に除外しました。また、トリプル木管楽器セクションにはさまざまな色を選び、いつもより広い場所に配置したいと思いました。


I found a fresh sonority that is more clearly defined without the unifying resonances of harp and piano, and the individual wind instrument lines and textures are prominent.

ハープとピアノの共鳴が統一されることなく、より明確に定義された新鮮な響きを見つけました。個々の管楽器のラインとテクスチャーが際立っています。


Whereas “Horizons” is based on lines and abstract textures, “Targets” is more tense and dramatic, with much physical energy. The formal construction of the piece is based on the different ways of varying the—as such quite reduced—musical material.

「Horizo​​ns」は線と抽象的なテクスチャに基づいていますが、「Targets」はより緊張して劇的であり、多くの物理的エネルギーがあります。作品の正式な構成は、音楽素材をさまざまな方法で変化させることに基づいています。


“Targets,” search restlessly for new combinations


Orchestration layout



Tchaikovsky, 1840-1893


音楽的な家庭-モーツァルト、ロッシーニ、ベルリーニ、ドニゼッティの作品を知る

祖先にも職業音楽家はいなかった


1859-法務省に9等文官として就職

1862-帝室ロシア音楽協会で学び始める

1866-モスクワで教え始める

1868-ロシア5人組と知り合う

ミリイ・バラキレフ、ツェーザリ・キュイ、モデスト・ムソルグスキー、アレクサンドル・ボロディン、ニコライ・リムスキー=コルサコフ


1875-ピアノ協奏曲第1番-ハンス・フォン・ビューローに楽譜を送り大成功

1876-フォン・メックから援助を受け始める


Piano Concerto No. 1

I. Allegro non troppo e molto maestoso – Allegro con spirito

II. Andantino semplice – Prestissimo – Tempo I

III. Allegro con fuoco – Molto meno mosso – Allegro vivo


Bülow premiered the work in Boston on October 13, 1875, where it was a triumphant success, marking the beginning of a string of American performances that increased Tchaikovsky’s popularity here.



Alexander Scriabin, 1872-1951

モスクワ生まれ

幼児期からピアノを始める

1888-モスクワ音楽院-ラフマニノフと同窓生


1900-ニーチェに心酔、超人思想に共鳴

ロマン派の影響を脱し神秘主義へ

法悦の詩 調性音楽から離脱

ドビュッシー:印象主義、シェーンベルクが《弦楽四重奏曲 第2番》表現主義と同時期


The Poem of Ecstasy-1908

法悦の詩-交響曲第4番


What “theosophy” is about: “Poem of Ecstasy is the joy of liberated action. The Cosmos, i.e., Spirit, is eternal Creation without External Motivation, a Divine Play with Worlds. When the Spirit has attained the supreme culmination of its activity and has been torn away from the embraces of teleology and relativity when it has exhausted completely its substance and its liberated active energy, the Time of Ecstasy shall then arrive.”


「神智学」とは:法悦の詩は解放された行動の喜びです。 コスモス、つまりスピリットは、外部からの動機のない永遠の創造物であり、世界との神聖な遊びです。 スピリットがその活動の最高の頂点に達し、目的論と相対性理論の抱擁から引き離され、その実体と解放された活性エネルギーを完全に使い果たしたとき、エクスタシーの時が到来するでしょう。


theosophy-神智学



Susanna Mälkki-1969, Helsinki


Her debut with the Ensemble InterContemporain (EIC) was in August 2004, in a program of Harrison Birtwistle at the Lucerne Festival. She became the EIC's Music Director in 2006.A residence in Paris.


2016-Metropolitan Opera conducting debut by L'Amour de loin of Kaija Saariaho.



Beatrice Rana-1993, Copertino

HP




2011 Montreal International Piano Competition

2013 Van Cliburn International Piano Competition


Piano Concerto No. 1 in B-Flat Minor, Op. 23 (Pyotr Illitch Tchaïkovski)


The Poem of Ecstasy


Kaija Saariaho, Music


LAのようへいくんとこの演奏会について話したのでぜひ聴いてください。


眺望=ちょうぼう


No comments

Post a Comment

© Classicasobi
Maira Gall